вторник, август 18, 2009

Схематичен модел на съвременния бестселър

Въпросните изисквания не са измислица, част са от предварителна версия на официален списък с изисквания, разпратен от издателство до сътрудничещите им автори. Кратка извадка от безценното ръководство за писане на шедьоври:

  • Език — съвременен, без архаизми, диалектен говор и злоупотреба с каквато и да е терминология. В произведения с исторически уклон са допустими по 1-2 архаизъма на абзац.

  • Абсолютно нежелателни са подробни описания, нямащи структуроопределящо значение за сюжета (устройство на скандинавските дракари, схема на сглобяване и разглобяване на пистолет "Томпсън", структура на съсловията в обществото на Древния Рим и т.н.)

  • Повествованието трябва да има само една сюжетна линия и линейна структура с максимум действие и минимум разсъждения. Ретроспективата е възможна, ако е силен драматургичен похват, или като изграждащ сюжета елемент, но най-добре е да се избягва напълно.

  • Само един главен герой — в краен случай с един или двама спътници. Главният герой никога не загива. Приятелката на героя може да бъде убита, но не бива да бъде измъчвана или изнасилвана.

  • Героят е истински мъж - решителен, самоуверен, харизматичен победител. Произведения за неудачници са допустими само ако те се изграждат в структурата на повествованието като мъже.


Оптимална структура:
  • в първата глава читателят се запознава с главния герой (и евентуалните му спътници). Обосновава се способността на героя да решава възникналите проблеми и решително да действа в критични ситуации. Персонажът се изгражда максимално психологически достоверно и убедително (студентите, внезапно превръщащи се във велики войни и могъщи магьосници, ги оставете за киното);

  • Действието се развива динамично, с резки сюжетни обрати на всеки 2-3 страници: във всяка глава героят се измъква от поредната каша и веднага попада в следващата, от която ще се наложи да намери изход в следващата глава;

  • В течение на действието героят трупа "експириънс": концентрира ресурси, развива способностите си, изгражда или повишава статуса си в социалната среда, в която се е озова, и видимо еволюира от началото към финала - приключенията оставят отпечатък върху него, както вътрешен, така и външен;

  • Финалът е оптимистичен, почти хепиенд: пълна победа над противника и изпълнение на основната задача (за завършени творби) или междинна победа (за многотомни поредици).
Чудя се защо още си губя времето в четене на блогове. Време ми е да спра да се занимавам с глупости и да се захвана да пиша роман...

Четете и се учете как се пише, за да стане книгата бестселър!

1 коментара :

Лита каза...

:DD
първите три абзаца от ръководството ми докараха истеричен пристъп!
хем казваш, че не е измислица, а така ми прилича на виц и то за бай Тошово време..

Публикуване на коментар