петък, май 08, 2009

Аналогово или цифрово?

По повод споделеното от мен за любимите такъми получих някои коментари (някои просто иронични, други направо агресивни) за склонността ми да се занимавам с архаична фотографска техника. Казаното в тях варираше от предположения, че съм сноб, или просто стиснат, или вехтошар по душа. За ленивите казвам: да, аз съм и едното, и другото, и третото. А за тези, които им се чете по-нататък, добре дошли отново (c).

Което впрочем ми напомня наблюдението, че някои хора явно предпочитат да коментират написаното от мен не-публично, по мейла. Не разбирам защо, но ще уважа предпочитанията им и ще запазя казаното от тях в тайна (Макар че бих предпочел все пак да пишат мнението си като коментар в блога, пък ако ще и да остават анонимни. Да, Дани, именно за теб се отнася!). Извинете за малкото разсейване, да се върна на същината. Защо предпочитам аналогово пред цифрово? По няколко причини.

Аналогово, цифрово или и двете?
От една страна, съм чувал, че цветопредаването в аналоговите снимки е по-добро, а сянката в кадъра се получава по-дълбока и прочие. За цвета не знам, защото аналогово снимам само в черно-бяло. И някога охотно си проявявах лентите сам, сега вече ме мързи нямам време. Противно на ехидните мнения за "специалното handjob усещане" при снимането със стар фотоапарат, нищо не е чак толкова различно. Освен съзнанието, че имаш само един шанс да прецениш настройките - разкадровката, експонирането и така нататък са еднократни и нямаш кой знае колко варианти по-късно да ги оправиш, ако си ги прецакал от самото начало (нещо може да се направи при проявяването, ако е черно-бяло и си недоекспонирал, но изобщо не е лесно). Това добавя някаква дисциплина в снимането. Не толкова заради факта, че имаш само 36 кадъра в една лента и лентите не са особено евтини, но и защото съзнаваш, че всеки заснет сюжет е въпрос на мигове. Усещането е различно, по-отговорно. Чак магия не бих го нарекъл, но особено удоволствие - определено.

Дотук с митовете, минавам към плюсовете и минусите на аналоговото и цифровото снимане. Цифровото има очевидния плюс да можеш веднага да видиш резултата, евентуално да пипнеш хистограмата и в крайна сметка да получиш добър кадър. Освен това консумативите са ти практически неизчерпаеми (стига периодично да прехвърляш заснетото в компютъра), няма чакане за проявяване, няма и особени нерви дали си експонирал правилно - ако не се е получило, още си на мястото, можеш да снимаш пак. Ако работиш с RAW, все ще успееш да извадиш някой читав кадър, дори да си пълен гьон. Качеството... ето там нещата не са чак толкова розови. Кроп-факторът изяжда много от реалната дълбочина на кадъра и от възможностите на използваните обективи. Плюс това детайлите в повечето случаи не са така чисти, а многото мегапиксели водят до осезаем шум в кадъра. За снимането при недостатъчна осветеност... не е катастрофа, стига да имаш читава светкавица.

Аналоговите фотоапарати логично са лишени от всички тези екстри. И в повечето случаи това е твърде сериозен недостатък, за да се игнорира. Главният им минус е в несигурността дали действително се е получил желаният резултат (особено при по-начинаещите, които не са се научили да преценяват фокусното разстояние и скоростта), в нуждата да използваш външен експонометър - и в риска да прецакаш заснетото, ако случайно осветиш лентата. Плюсовете са в пълноценната употребата на качествени обективи (да живее широкоъгълното!) и в чудесното качество на заснетото, което може след това да бъде сканирано с добро качество, или направо подготвено за печат. Качествените скенери за негативи обаче струват майка си и баща си, така че не са вариант за любители.

Та изборът ми на аналогово се дължи на това, че вече имам що-годе приличен фотоапарат от времето, когато така или иначе цифровите камери бяха още в пеленки. Логично поради това вече съм се учил на техниката на снимане, без да имам улесненията на цифровото. Плюс това при желание в наши дни човек може да се снабди с наистина добър стар TTL фотоапарат срещу жълти стотинки достатъчно скромна сума. Намирането на фотолента обаче си е проблем, а домашното цветно проявяване, ако бъдем честни, си е просто химера. Освен ако сте професионалисти, но тогава така или иначе няма да ми четете глупостите, нали? Така че, ако мога да си позволя да дам съвет на аматьори като мен, той е да имате и едното, и другото. И да го използвате според обстоятелствата.

Оптималната комбинация: телефон с добра камера, аналогов TTL фотоапарат (с черно-бяла лента вътре) и полупрофесионална цифрова огледално-рефлексна камера. Цифрова камера нямам, аналоговият е приемлив, но с камерафона засега удрям на дърво. Не съм се отказал напълно от идеята; просто мисълта, че той ще е с мен навсякъде и няма шанс да проспя някой интересен кадър поради липса на техника все още ме блазни. Качеството на такива снимки обаче е в най-добрия случай "прилично", за отпечатване изобщо и не може да става дума. Камерафонът обаче почти може да замести евтините боклучави "сапунерки". Стига да имаше ръчно фокусиране, което обаче присъства само при единични модели камерафони. Язък за което.:8

Всъщност рано или късно и аз ще премина изцяло към цифрово снимане, просто съм консервативен и периодично тествам камери, така че съм наясно с възможностите им. Обективно казано, и сега има достатъчно качествени цифрови камери, но пък за тях бюджетът ми е твърде тънък. Пък и специално да тръгвам с идеята да снимам... ми се случва твърде рядко. В повечето случаи идеята за кадър се появява тогава, когато нямам нищо в себе си, така че обикновено си оставам само със спомените какъв кадър би могъл да се получи. А ако бъда честен към себе си, снимането не ми е чак такава тръпка, че да ходя навсякъде със сериозна камера... плюс това качествените са твърде големи, тежки и ми се пречкат. А и, колкото и упорито да го премълчавам, не мога да си ги позволя. Да, гроздето е кисело :)

Гледайки себе си, мога да кажа, че за хора, за които снимането е само епизодично хоби, на което не отделят особено време, вероятно ще им е напълно достатъчен и сносен камерафон. Виж, ако сте сериозни любители, мъкне ви се багаж под формата на обективи и ви блазни мисълта да изловите невероятен кадър, вероятно полупрофесионалните DSLR са по-добрият избор. А аз засега си оставам на аналогово, да ме извинявате. Поне докато не се опарича :P

7 коментара :

Кръстю каза...

Не съм професионален фотограф...Обичам, обаче да се бъзикам с Фотошоп и други продукти на Адобе.
Ще бъда кратък - преди доста време писах за чертането (проектирането) на ръка и с Архикад (Аутокада по не ме кефи). ти си разсъждавал по темата...основното е усещането, изживяването,при чертането "живия", миришещ на туш и цигари чертеж, дъхът на книгата , шумът на лентата....дето може да я осветиш ...Знаеш,ли жених се през 1975г и голям майтап-нямам снимки от сватбата (само една от съвета), защото фотографа и един друг идиот се напиха яко и отворили апарата, даже го изтървали в тенджерата с кюфтетата...голям ташак.
А аз още не мога да свикна да чета от монитора, друго си е книгата (пък и не само)да ми напълни шепата....

Кръстю каза...

Забравих, тогава апаратите не бяха под път и над път като сега, нищо ,че бяха светски.
Сватбата беше на село ,в стола на ТКЗС-то, а кюфтетата на печката ,вряха във сос (Интересно ония пияндета какво са правили до печката).
Не помня, какво стана с аппарата,тогава Жената бе по-важна....

Bunny каза...

Честно казано ти завиждам за тези умения - да проявяваш снимки. Няколко пъти бях на косъм да се запиша на някакви курсове и така и не се навих - все има по-важни неща за учене.

От две години пък все се каня да седна да се занимая малко с Photoshop, защото няма какво да се лъжем - това е огромна част от фотографията в момента.

Качи някоя снимка да видим де...

Аспарух К. каза...

@Bunny: За самото проявяване не се изискват особени умения, макар че си е голям купон да въртиш корекс дозата. Фотоувеличителят ми е останал от баща ми, но пипкането с химикалите е точно като комплект "млад химик". Губи доста време и никога не знаеш в крайна сметка ще излезе ли нещо :)

Снимки евентуално ще кача, когато намеря скенер. Защото всичко, което имам черно-бяло, ми е на проявени негативи или хартиени снимки. С телефон пък снимките са отврат, защото нямам как да променя фокусирането и всичко е с еднаква рязкост, така че единственият ти шанс да подчертаеш нешо е със самата разкадровка. Иначе мои снимки, правени с телефон можеш да откриеш в моя Flickr. За съжаление не са нищо особено, просто с такава техника - толкова. Ще търся начин да сканирам нещо от по-старите.

Анонимен каза...

http://www.flickr.com/photos/38156726@N03/3510542863/
the name of the graffiti writer is ERKA/girl from Sofia/

Анонимен каза...

a we pi4,kak moje6 da pi6e6 statii Analogovo vs Digital,pri polojenie 4e nqma6 opit digitalnoto/samo kaza/,a otnoso lentata-ne sme vidqli nito edna tvoq produkci?Takiva statii bi trqbvalo da se pi6at ot hora,koito imat bazata na opita,mislq 4e sym prav?kato iz6traka6,100 filma,kato proqvi6 RA4NO/ne avtomati4eski v studio,a na raka/kato pokaje6 sobstvena produkciq,togava gordost moje6 da kaje6 az sam fotograf.drugoto e prosto 6trakane.i togava moje da pi6e6 stadii po temata.a ne da pravi6 akaunti v fliker,s 5 snimki na profila,i to s napraveni s gsm

Аспарух К. каза...

@Анонимен: доста време е минало оттогава - статията е от май миналата година, въпреки че ти в амбицията да тролваш, надали си и погледнал. Акаунтът във Flickr не е за да се фукам с нещо - просто използвам мястото, където съм се регистрирал, и което ми седеше неизползвано (не че изобщо когато съм си правил акаунта, съм имал ясна идея защо).

Бтв, очевидно си пропуснал простата истина, че не е важно толкова с какво снимаш, освен ако имаш комплекси по отношение на размера на... обектива :), а имаш ли усет за ъгъл, ракурс и така нататък. Останалото е само захарната пудра отгоре, което обаче като го кажеш на фукльовци с лъскавичък DSLR, скачат на бой.

Относно "продукцията"... и да я видите, няма да бъде тук, тук просто мястото не е подходящо. По отношение на лентата имам предостатъчно опит, но не си ти (Анонимният) точно този човек, пред който би трябвало да го доказвам. И черно-бяло съм проявявал ръчно, когато вероятно ти още си бил в пеленките (съдя по езика ти в коментара и шльокавицата, ако си по-възрастен, извинявай :D). Бтв, ако ми покажеш някой, който наистина ръчно да проявява аналогов цветен негатив, специално ще те черпя колкото бири има в заведението.

Благодаря за щедрото разрешение след това да "мога" да пиша статии по темата, мислех така или иначе да се консултирам с капацитети като теб.

Публикуване на коментар