Поредно изследване на Университета в Юта: поставят участниците в опита на кормилото и анализират как те шофират. После им дават телефон и анализират как те шофират, ако по това време нещо им говорят по телефона. Оказва се, че под 3% карат кола също толкова добре с телефон, колкото и без.
Не се наемам да говоря за или против самото изследване - но просто предчувствам изводите, които ще бъдат направени отново на негова база. И имам опасението, че от това на свой ред ще се възползват decision maker-ите. Като се появи подобно изследване, политиците реагират като кучето на Павлов - обикновено с поредната серия от забрани. И най-абсурдната, но не и невъзможна реакция на това изследване би била да се забранят телефоните в колата въобще. Тотално.
Защо този рефлекс ми се вижда абсурден и идиотски? Ами представете си, че такова изследване бъде направено не за телефоните, а например с пуснато в колата радио. Или музика. Или разговор със спътниците на някаква интересна за шофьора тема. Представете си например, че тръгнем да проверяваме как се отразява на шофирането на някой младеж фактът, че до него седи симпатична девойка. Или как въздейства на шофирането на една жена присъствието на мъж на дясната седалка, който й дава акъл. Представете си, че отзад седи дете, които държи нещо да ви разкаже още сега - или две деца, всяко от които се опитва да издърпа от ръцете на другото джобна игрова конзола. Или, че там е (опази боже!) тъщата.
Как мислите, всички тези неща ще отвличат ли вниманието по-малко от телефона, или дори повече? И какво би трябвало да се прави в такъв случай? Да се забрани въобще возенето на пътници? Да отрежем до метала кабелите на автомобилните аудиосистеми? Ами ако проблемът всъщност не е в самия телефон, а в това, че някои хора в която и да е ситуация биха решили, че карането на колата е като цяло скучно занимание - и си намерят развлечение?
А сега си представете човек, който му се налага да се обади някъде. Примерно родител, който държи да провери дали детето му си е направило домашните. Или шеф, който да провери служителите му дали си вършат работата както трябва, или да обсъди нещо с клиент. Или да каже на съпругата си, че тотално е забравил, че вечерта ще дойдат на гости приятели да пийнат по нещо. Ако не се обади - ситуацията е кофти. Да направим ли тест колко по-зле и по-опасно ще шофира човек в такова състояние?
При това тези аргументи са неща, които ти идват на ум буквално за миг, без дори да задълбаваш особено. Не казвам, че телефоните не разсейват, а че нормален и добросъвестен учен може да открие още цял куп неща, които трябва да бъдат проучени, преди да се правят панически изводи. И още повече преди да се вземат решения.
P.S. Изследване на Highway Loss Data Institute: след като няколко от американските щати са забранили употребата на телефон по време на шофиране, не е регистриран никакъв спад на катастрофите. Съвпадение?
събота, април 03, 2010
Мобилният телефон като въплъщение на злото
Абонамент за:
Коментари за публикацията
(
Atom
)
2 коментара :
Под ползване на мобилен телефон разбирам използването на една ръка (или дори две) по време на шофиране за операции с телефона. Дали ще е държането му до ухо, или писане на СМС няма значение, но в такава ситуация е факт че много малко хора биха могли да запазят фокуса си върху слущващото се на пътното платно.
Ако се говори по хендсфри не виждам проблем (или закон забраняващ това). Хендсфрито се равнява на разговор със спътник в купето, но ползването на самия телефон с някоя от ръцете по време на шофиране ми се струва като прекалено голям риск.
Виждал съм два пъти,как водач не спира на СТОП!! И в двата случая говореха по телефон!!
Публикуване на коментар